Η ΟΕΚΔΥ ΣΕΚ πρωτοστάτης στην βελτίωση της ναυαγοσωστικής στην Κύπρο.
Η ΟΕΚΔΥ ΣΕΚ με τους ορθούς χειρισμούς της έχει βελτιώσει τα τελευταία χρόνια τις συνθήκες απασχόλησης των ναυαγοσωστών και συνεχίζει τις προσπάθειες για να επιτευχθούν οι στόχοι που τέθηκαν σε συνελεύσεις των μελών της.
Η στελέχωση των παραλιών με ναυαγοσώστες γινόταν με εποχικό ωρομίσθιο κυβερνητικό προσωπικό το οποίο ανήκει στις Επαρχιακές Διοικήσεις στις επαρχίες Πάφου, Λεμεσού και Λάρνακας.
Το προσωπικό αυτό εργαζόταν μέχρι το έτος 2014 με εξάμηνη απασχόληση και το έτος 2015 μετά από αίτημα μας αυξήθηκε η περίοδος απασχόλησης στους οκτώ μήνες.
Μέχρι το έτος 2016 η στελέχωση της κάθε επαρχίας με ναυαγοσώστες ήταν 39 ναυαγοσώστες στην Πάφο, 56 στη Λεμεσό και 46 Λάρνακα (συνολικά 141 ναυαγοσώστες).
Τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι ναυαγοσώστες ήταν η ασφάλεια και υγεία στο χώρο εργασίας, η ανεπαρκής στελέχωση, ο ελλιπής εξοπλισμός, οι κακές συνθήκες εργασίας, η κακή οργάνωση, ο κατακερματισμός εξουσιών σε θέματα της απασχόλησης ναυαγοσωστών ( π.χ. για την εργοδότηση είναι υπεύθυνη η Επαρχιακή Διοίκηση, για τους πύργους ναυαγοσωστών υπεύθυνη είναι η Δημοτική Αρχή, κλπ).
Μετά που διαφάνηκε ότι καμία αρμόδια Αρχή της Δημοκρατίας δεν αντιμετώπιζε σωστά και με σοβαρότητα το θέμα ασφάλειας λουομένων και στελέχωσης των παραλιών με ναυαγοσώστες ο Γενικός Γραμματέας της ΟΕΚΔΥ κάλεσε σε παγκύπρια συνέλευση τους ναυαγοσώστες στις 21 Μαρτίου 2017 στην ΣΕΚ Λεμεσού στην οποία ανέλυσε τις εισηγήσεις του για το πώς έπρεπε να ληφθεί δράση για επίλυση των προβλημάτων. Οι ναυαγοσώστες συμφώνησαν με τις εισηγήσεις του Γενικού Γραμματέα και οι αποφάσεις δόθηκαν στη δημοσιότητα. Στη συνέχεια έγινε προβολή των προβλημάτων με τη συνεργασία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και πίεση προς τις αρμόδιες αρχές για επίλυση των προβλημάτων.
Έγιναν στη συνέχεια αρκετές συζητήσεις στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, στο Υπουργείο Εσωτερικών και το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού.
Το έτος 2017 μετά από τις έντονες πιέσεις και τεκμηρίωση των αναγκών που υπήρχαν αυξήθηκε ο αριθμός ναυαγοσωστών από 141 σε 164 (72 Λεμεσό, 46 Πάφο και 46 Λάρνακα).
Οι συνεχείς προσπάθειες της ΟΕΚΔΥ για επίλυση των προβλημάτων με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον που είναι στην περίπτωση αυτή η ασφάλεια των λουομένων στις παραλίες και οι ασφαλείς και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας των ναυαγοσωστών, οδήγησε σε ένα εποικοδομητικό διάλογο με το Υπουργείο Εσωτερικών το οποίο έδωσε τη δέουσα σημασία και προχώρησε σε ουσιαστικές ενέργειες για αναβάθμιση της ναυαγοσωστικής προστασίας των λουομένων.
Κύριος σκοπός της όλης προσπάθειας καθορίστηκε η μηδενική απώλεια ζωών στις παραλίες. Κρίθηκε αναγκαία η επαρκής στελέχωση καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας, ο σωστός εξοπλισμός, τα κατάλληλα ανθρώπινα ωράρια απασχόλησης και η σωστή οργάνωση. Η προσπάθεια εξυπηρετούσε το δημόσιο συμφέρον (ασφάλεια των λουομένων) το οποίο για να επιτευχθεί έπρεπε να επιλυθούν τα προβλήματα απασχόλησης των ναυαγοσωστών.
Το Υπουργείο Εσωτερικών για να μπορέσει να βρει σωστές λύσεις ζήτησε τη βοήθεια ειδικών σε θέματα διάσωσης και ασφάλειας των λουομένων. Η πλέον αρμόδια αρχή με γνώσεις και εμπειρία κρίθηκε από το Υπουργείο ότι ήταν το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης. Ο τότε Διοικητής του ΚΣΕΔ Αντιπλοίαρχος Κωνσταντίνος Φυτιρής ανέλαβε και ετοίμασε σχέδιο για την ασφάλεια των λουομένων στις παραλίες το οποίο προβλέπει τον τρόπο στελέχωσης ναυαγοσωστών, τον εξοπλισμό, την εκπαίδευση, την οργάνωση, κλπ.
Το Εθνικό Σχέδιο Ασφάλειας παραλιών, «Σαλαμίς», καθορίζει πως διασφαλίζεται η ασφάλεια των λουομένων στις οργανωμένες παραλίες. Το Σχέδιο «Σαλαμίς» επικυρώθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και εφαρμόστηκε πιλοτικά για το έτος 2018. Στο έτος 2018 αυξήθηκε ο αριθμός ναυαγοσωστών από 164 σε 265 (123 Πάφο, 78 Λεμεσό και 64 Λάρνακα). Η στελέχωση έγινε με γνώμονα τις ανάγκες που υπήρχαν σε συνάρτηση με τους πόρους που είχε στη διάθεση του το Υπουργείο Εσωτερικών.
Στελεχώθηκαν παραλίες που λειτουργούν όλο το έτος με ναυαγοσώστες με 11μηνη απασχόληση και οι υπόλοιπες παραλίες με ναυαγοσώστες με 8μηνη απασχόληση 6μηνη και 3μηνη.
Το 2018 επιτεύχθηκε η στελέχωση δύο ναυαγοσωστών ανά πύργο στην επαρχία Πάφου αφού προηγουμένως υπήρχε μόνο ένας ναυαγοσώστης ανά πύργο. Επίσης σε κάποιες παραλίες εφαρμόστηκαν δυο βάρδιες ναυαγοσωστών (πρωινή απογευματινή) ώστε να καλύπτονται από την ανατολή μέχρι τη δύση του ήλιου και να υπάρχει προστασία των λουομένων.
Σημαντική υπήρξε η συμφωνία για στελέχωση των αεροδρομίων με ομάδες ναυαγοσωστών οι οποίοι εργάζονται σε βάρδιες (επί 24ωρου) με σκοπό την κάλυψη της υποχρέωση της χώρας μας να έχει ομάδες για άμεση ανταπόκριση σε περίπτωση προσθαλάσσωσης αεροπλάνου που επιχειρεί να προσγειωθεί στα αεροδρόμια Πάφου και Λάρνακας. Συμφωνήθηκε όπως οι ναυαγοσώστες αυτοί στελεχώνουν και τις παραλίες πλησίον των αεροδρομίων. Πέραν από τη βελτίωση στη στελέχωση υπήρξε περαιτέρω βελτίωση στον εξοπλισμό και την οργάνωση με την συμβολή του ΚΣΕΔ.
Το έτος 2019 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η πλήρης απασχόληση (12μηνη) για 52 ναυαγοσώστες που στελεχώνουν τις παραλίες που λειτουργούν όλο το έτος (παραλίες για χειμερινούς κολυμβητές) και σε αυτούς που στελεχώνουν τις ομάδες διάσωσης στα αεροδρόμια.
Κρίθηκε αναγκαία μετά από πολλές συσκέψεις, η δημιουργία της Αρχής Ασφάλειας Παραλιών η οποία θα φροντίζει παγκύπρια για την ασφάλεια των λουομένων στις οργανωμένες παραλίες.
Έχει ετοιμαστεί νομοσχέδιο και πέρασε από νομοτεχνικό έλεγχο το οποίο καθορίζει το σκοπό και ρόλο της Αρχής η οποία θα φροντίζει για τη στελέχωση των παραλιών με ναυαγοσώστες και θα συγκεντρώνει όλες τις αρμοδιότητες σε σχέση με την απασχόληση τους.
Τον Νοέμβριο του 2019 υποβλήθηκε επίσης, αίτημα για να ενταχθούν οι ναυαγοσώστες από την Ε5 στην Ε7-Ε8 κλίμακα μισθοδοσίας λόγω της εξειδίκευσης και καθηκόντων που απαιτούνται για το επάγγελμα του ναυαγοσώστη. Συζητήθηκε επίσης Σχέδιο Υπηρεσίας το οποίο συμφωνήθηκε σε συνεδρία της Μόνιμης Υπεπιτροπής της ΜΕΕ το 2020 με την Κλίμακα Ε7-Ε8 χωρίς όμως να εγκριθεί από το Υπουργείο Οικονομικών η αύξηση της κλίμακας μισθοδοσίας λόγω της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου να παγώσει τις αναβαθμίσεις επαγγελμάτων για συγκράτηση των δαπανών μέσα στα μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κρίσης που επέφερε η πανδημία του κορονοϊού Covid 19. Ζητήθηκε έντονα η υλοποίηση της αναβάθμισης της κλίμακας καθώς και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας σε σχέση με τους πύργους των ναυαγοσωστών. Ο Υπουργός Εσωτερικών σε σύσκεψη που έγινε τον Ιούλιο του 2021 ανακοίνωσε την απόφαση του Υπουργείου του για σημαντικές βελτιώσεις στον εξοπλισμό, εγκαταστάσεις και υλικά για την βελτίωση των συνθηκών εργασίας των ναυαγοσωστών και άρχισε η διαδικασία υλοποίησης τους. Σε συνεδρία της Μικτής Εργατικής Επιτροπής συμφωνήθηκε η αύξηση της κλίμακας στην Ε7-Ε8 με την προϋπόθεση να καθοριστούν κριτήρια φυσικής κατάστασης των ναυαγοσωστών μετά από απαίτηση της κυβέρνησης. Μόλις καθοριστούν τα κριτήρια και ο τρόπος της αθλητικής δοκιμασίας θα δοθεί ταυτόχρονα η έγκριση αναβάθμισης της κλίμακας.